Zamknij

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Dowiedz się więcej.

Pedagog szkolny - Dlaczego dzieci lubią grać w gry komputerowe zawierające sceny przemocy?

Spis treści
Pedagog szkolny
Dlaczego dzieci lubią grać w gry komputerowe zawierające sceny przemocy?
Kącik dla Rodziców
Wszystkie strony

 

 

 

 

Dlaczego dzieci lubią grać w gry komputerowe zawierające sceny przemocy?

Z kilku powodów:

  • Nie mają zbyt dużego wyboru, bo większość tytułów- nawet tych adresowanych do dzieci - nie jest wolna od przemocy (przemoc w grach komputerowych bardzo dobrze się sprzedaje)
  • Tak gra to pewna forma zamanifestowania lub potwierdzenia swojej "męskości" i "dorosłości" szczególnie wśród chłopców .
  • Presja rówieśników - należy grać w gry popularne w danym środowisku, a przez to przynależeć do określonej grupy.
  • Mechanizm "zakazanego owocu" - dotyczy gier adresowanych do starszych graczy.
  • Gra komputerowa oferuje wirtualny świat, w którym można zapomnieć o swoich kłopotach, trudnościach, za to można doświadczyć pozytywnych uczuć satysfakcji, sukcesu, nawiązać relacje z innymi.

 

Czy dzieci siedmio i ośmioletnie, sięgające po gry komputerowe, są narażone na większe niebezpieczeństwo niż np. uczniowie w wieku 12 czy 13 lat?

Zdecydowanie Tak

  • Dzieci w wieku poniżej 8 lat nie potrafią jeszcze w pełni odróżnić fikcji od rzeczywistości, to co widza na ekranie  i co przeżywają w grach komputerowych traktują bardzo dosłownie - tak jakby to była rzeczywistość.
  • Małe dzieci szybciej uczą się agresywnych zachowań i postaw oraz szybciej je utrwalają.
  • Dziecko uważa agresję za zachowanie normalne i potrzebne, aby poradzić sobie z rzeczywistymi problemami codziennego życia ("Agresywne" gry są zazwyczaj tak skonstruowane, że przemoc jest jedynym sposobem na osiągnięcie celu, nie dają możliwości innego, równie skutecznego sposobu na osiągniecie sukcesu w grze. Umacniają dziecko w przekonaniu, że agresja jest jedynym "normalnym" a nawet "koniecznym" sposobem rozwiązania problemów i radzenia sobie w życiu).

Jakie są najczęstsze negatywne konsekwencje zaangażowania się najmłodszych w "agresywne" gry komputerowe?

Dzieci:

  • staja się bardziej agresywne
  • ujawniają silniejsze pobudzenie fizjologiczne i większą wrogość wobec innych
  • w mniejszym stopniu są skłonne do pomocy innym
  • mogą przeżywać nasilone lęki
  • istnieje ryzyko, że skutki ujawnią się po wielu latach - ?mechanizm bomby zegarowej?.
  • mogą mieć kłopot z wyrażaniem empatii w prawdziwych relacjach, być obojętne i niewrażliwe na  krzywdę innych (korzystanie z mediów elektronicznych, zarówno komputera jak i telewizji,  ogranicza czas naturalnych, bezpośrednich kontaktów międzyludzkich w których to dziecko uczy się odczytywania cudzych emocji i nastrojów)

ZASADY BEZPIECZEŃSTWA PODCZAS GRANIA W GRY KOPUTEROWE

  1. Ustaw komputer i inne urządzenia do gier w miejscu ogólnodostępnym dla wszystkich domowników, np.w pokoju dziennym.
  2. Rozmawiaj ze swoja pociechą. Kiedy tylko możesz usiądź obok dziecka grającego w gry komputerowe i zobacz, co je interesuje, jak przeżywa różne sytuacje w grze. Jest to świetna okazja do nawiązania rozmowy. Nie bój się przyznać do niewiedzy i proś o pomoc ? dzięki temu Twoje dziecko może poczuć się ekspertem.
  3. Ustal z dzieckiem jasne zasady korzystania z gier komputerowych i je egzekwuj. Powinny to być zasady dotyczące:

Treści gier komputerowych lub stron internetowych, z których dziecko może korzystać;
Czasu korzystania z gier komputerowych ? należy określić dzienny limit czasu  (np. 1-2 godz. dziennie) oraz porę dnia ( np. nie dłużej niż do godz. 20.00, nie należy pozwalać na korzystanie z gier w nocy!)
Miejsca korzystania  - zazwyczaj dzieci korzystają
z komputera nie tylko w domu, ale i w szkole,
w domach swoich kolegów i koleżanek. Ważne jest, aby ustanowione zasady bezpiecznego korzystania
z mediów były stosowane w każdym miejscu,
w którym uczeń korzysta z komputera czy internetu. Młodszym dzieciom zezwalaj na korzystanie z gier komputerowych tylko w domu i tylko wówczas, gdy w pobliżu jest ktoś dorosły.


4. Korzystaj z aktualnych programów antywirusowych, programów filtrujących szkodliwe treści oraz ustawień kontroli rodzicielskiej (np. dotyczącej czasu grania oraz filtrowanych treści).

5. Zachęcaj swoją pociechę do korzystania z innych form rozrywki niż media elektroniczne. Spędzajcie czas razem z innymi dziećmi.

Opracowała:Urszula Iwaniak

pedagog, logopeda szkolny



Poprawiony (piątek, 26 stycznia 2018 09:25)

 
Goście na stronie
Naszą witrynę przegląda teraz 20 gości 
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterYesterday178
mod_vvisit_counterThis week695
mod_vvisit_counterLast week628
mod_vvisit_counterThis month1657
mod_vvisit_counterLast month2338
mod_vvisit_counterAll days114045

Aktualnie: gości 20 połączonych
Your IP: 54.144.82.216
 , 
Today: Lis 16, 2018