Zamknij

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Dowiedz się więcej.

Pedagog szkolny

Spis treści
Pedagog szkolny
Dlaczego dzieci lubią grać w gry komputerowe zawierające sceny przemocy?
Kącik dla Rodziców
Wszystkie strony

pedagog

Informacja dla rodziców

 

Co warto wiedzieć o trudnościach w uczeniu się.

 

SPECYFICZNE TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ dotyczą niektórych zakresów uczenia się, np.

czytania, pisania, liczenia. Są one specyficzne dlatego, że nie można ich wytłumaczczyć  czynnikami, takimi jak: wady słuchu, wzroku, obniżony poziom inteligencji, zaniedbania dydaktyczne czy środowiskowe (częste nieobecności w szkole spowodowane chorobą, ubogi zakres słownika), zaburzenia koncentracji uwagi w ADHD. Trudności te wystepują u dzieci
o prawidłowym rozwoju umysłowym, a ich przycznyną mogą być subtelne zmiany w strukturze
i funkcjonowaniu mózg. Istnieje również ryzyko genetyczne wystapienia  trudności w uczeniu się,
tj. występowanie u rodzica zwieksza ryzyko wystapienia ich u dzieci.

 

Wyróżnia się natępujące trudności w uczniu się:

DYSLEKSJA - trudność w czytaniu przejawiająca się zaburzeniach tempa, techniki czytania oraz stopnia rozumienia treści;

DYSORTOGRAFIA -trudność w opanowaniu porawnej pisowni;

DYSGRAFIA- trudność w opanowaniu czytelnego poziomu graficznego pisma;

DYSKALKULIA-trudność w uczniu się matematyki.

 

Trudności te mogą być izolowane lub występują łącznie, np. dysleksji towarzyszą trudności w poprawnym pisaniu, a  bardzo często specyficzne zaburzenia językowe, tzw.SLI. Dzieci
u których w okresie przedszkolnym obserwuję się słabe umiejetności językowe, wady wymowy
z dyżym prawdopodobieństwem będą w przyszłości miały problemy dyslektyczne, gdyż umiejętność czytania i pisania powstaje na bazie zdolności językowych.

Zatem jeżeli obserwujemy u dziecka  w wieku przedszkolnym trudności z:

*    formułowaniem wypowiedzi językowej (wypowiedź jest niepłynna, niepoprawna pod wzgędem gramatycznym, o prostej strukturze);

*    szybkim automatycznym nazywaniem (wyszukiwaniem właściwych słów);

*    dostrzeganiem różnic między podobnie brzmiącymi słowami (moc-noc, Tomek- domek);

*    tworzeniem i rozpoznawaniem rymów;

*    zapamietywaniem nowych słów, nazw własnych;

*    odnajdywaniem głoski lub sylaby w słowie;

*    dzieleniem słowa na głoski;

*    zapamietywaniem informacji w stałej kolejności (nazw pór roku, dnia);

powinniśmy zgłosić się logopedy bądź pedagoga, aby uzyskać specjalistyczne wsparcie
i wskazówki do pracy z dzieckiem. W  naszej szkole można potwierdzić ryzyko wystąpienia dysleksji natomiast specjalistyczną diagnozę przeprowadza poradnia psychologiczno-pedagogiczna po ukończeniu przez dziecko klasy III. Uczeń wówczas może mieć dostosowane wymagania oraz warunki egzaminu do potrzeb i możliwości psychofizycznych. Może korzystać ze specjalisycznych  zajęć korekcyjno-kompensacyjnych bądź logopedycznych.

 

Niestety konsekwencją specyficznych  trudności w uczeniu moga być problemy emocjonalne, przejawiające się w zaniżonej samoocenie ucznia, wycofywaniu się, a nawet w lękach szkolnych.Niektórzy uczniowie zaczynją sprawiać problemy wychowawcze,tj. przeszkadzają w prowadzeniu lekcji, błaznują chcąc odwrócić uwagę od swoich niedomagań.

Brak wsparcia ze strony rodziców i specjalistycznej pomocy psychologiczno-pedagogicznej tylko potęguje problemy i blokuje sukces szkolny, który jest możliwy. Uczniowie z dysleksją lub innymi trudnościami szkolnymi, co prawda doświadczają wielu trudności, ale zdecydowana większość kończy z powodzeniem szkoły i studia.

 

 

W jaki sposób można wspierać dziecko z trudnościami szkolnymi:

  1. Pomóż dziecku rozpoznać jego telenty, zdolności, pozytywne cechy, zadbaj o to, by miało szanse rozwijać swoje zainteresowania i odnosić sukcesy na jakimś polu (takie działania wspomogę budowanie pozytywnej samooceny).
  2. Podkreślaj mocne strony dziecka, koncentruj się na sukcesch, a nie trudnościach. Podkreślaj nawet najmiejsze postępy, staraj się nie karać za niepowodzenia.
  3. Dbaj o skuteczną i pozytywna komunikację ze szkołą. Interesuj sie postępami dziecka, jego wytworami np. plastycznymi, proś o wskazówki do pracy w domu. Wraz z nauczycielem postaraj się  umożliwić zaprezentowanie na forum klasy zalet dziecka, osiągnięć w innej dziedzinie.
  4. Bądź blisko swojego dziecka, znajdź czas na prawdziwe słuchanie, pytaj o jego uczucia
    i doświadczenia. Komunikuj bezwarunkową miłość i wiarę w swoje dziecko.
  5. Pomóż dziecku zrozumieć naturę jego problemów, które stanowia tylko pojedyńczy element na tle mocnych stron. Opowiadaj o innych osobach, które pomimo np. dysleksji odniosły sukcesy.

 

Jak rozwijać umiejętności językowe przed rozpoczęciem nauki czytania
i pisania:

  1. Rozmawiaj z dzieckiem, pytaj o jego doświadczenia, odczucia, ale nie zapomnij też
    o dawaniu przykładu prawidłowej wypowiedzi. Sam (sama )opowiadaj o swoich przeżyciach,  wspomnieniach.
  2. Zachęcaj dziecko do omawiania tego co widzi, słyszy, dotyka, wącha.
  3. Baw się z dzieckiem jego zabawkami, wchodź w role proponowane przez dziecko
    w zabawie tematycznej, wspólnie z nim buduj z klocków nazywając wykonywane czynności, kolory, kształty klocków .
  4. Rysuj, wycinaj i  wyklejaj z dzieckiem. Omawiając końcowy efekt, pokaż dziecku jak można wyrazić swoją opinię.
  5. Czytaj dziecku. Wspólnie omawiajcie treść, zastanawiajcie sie co może zdarzyć się później, oceniajcie postępowanie bohaterów.Wyjaśniaj dziecku nowe dla niego słowa, czy wyrażenia frazeologiczne.
  6. Ucz dziecko krótkich wierszyków, rymowanek, wyliczanek,bo one w naturalny sposób dostarczają dziecku wiedzy o budowie wyrazu i przygotowują do czytania.
  7. Baw sie z dzieckiem w zabawy słuchowe, tj. wysłuchiwanie i rozpoznawnie dźwięków, zapamiętywanie ich kolejności, powtarzanie wyklaskiwanego rytmu.
  8. Zapewnij dziecku dostęp do atrakcyjnych gier edukacyjnych ( gry  planszowe, loteryjki, memory, plansze rozwijające spostrzegawczość wzrokową, puzle, domina, programy komputerowe, tj. Klik uczy czytać, Sokrates 102)
  9. Baw się z dzieckiem w zabawy językowe, tj. łańcuchy skojarzeniowe, sylabowe, zgadywanki, przeciwieństwa, aliteracja (szukamy wyrazów zaczynających sie dana głoskę), dokańczanie zdań, tworzenie rymów.
  10. Śpiewaj z dzieckiem znane piosenki, kolędy.
  11. Zachęcaj dziecko do ogladania książeczek dla dzieci, sczególnie tych, które mają urozmaiconą czcionkę, ciekawą kolorystykę. To ogniskuje uwagę dziecka na zapisie literowym, rozbudza jego ciekawść  poznawania liter, odczytywania całościowego.

 

Jak doskonalić umiejętność czytania w domu:

  1. Wprowadź czytanie jako stały element codziennego harmonogramu. Możecie założyć dzienniczek codziennego czytania lub skorzystać z tablicy motywacyjnej.
  2. Czytaj  wspólnie z dzieckiem, rozmawiaj o przeczytanych książkach, wyjaśniaj nowe słowa.
  3. Zachęcaj dziecko do czytania tekstów zgodnych z zainteresowaniami dziecka, np. dotyczących sportu czy dzikich zwierząt.
  4. Korzystaj z audiobuków (rozbudzają zainteresowanie literaturą).
  5. Podczas czytania głośnego, czytajcie naprzemiennie. Okazjonalnie możesz pomagać przy nowych, trudnych słowach.
  6. Nie przemęczaj dziecka, ale bądź konsekwentny przy realizacji wcześniejszych ustaleń dotyczących czasu, czy ilości przeczytanego tekstu.

 

Jak pomagać dziecku w pracy domowej.

Odrabianie lekcji to czasmi bardzo stresująca sytuacja zarówno dla dziecka jak i rodzica. Czasem staje się "frontem wojennym". Dlatego warto porozmawiac z nuczycielem, przedstawić problem. Nauczyciel powinien wiedzieć ile czasu dziecko poświęca na odrabianie lekcji, jaki stres temu towarzyszy. Może wspólnie uda się wypracować pomysł na prace domowe.

 

Na pewno należy zadbać o właściwe środowisko do pracy:

  • dogodne miejsce,ciche, dobrze oświetlone. Z pewnością nie można odrabiać lekcji przy włączonym telewizorze.

Wspólnie z dzieckiem należy ustalić harmonogram dnia, czas odrabiania lekcji i trzymać się go ściśle, jak tyko to możliwe. Jedne dzieci wolą odrabiać lekcje zaraz po przyjściu ze szkoły inne potrzebują najpierw zabawy i relaksu. Jedne dzieci wolą odrabiać najpierw to co trudne, inne to co łatwiejsze.

 

Opracowała:Urszula Iwaniak

pedagog, logopeda szkolny

 


 

 

 

 

Dlaczego dzieci lubią grać w gry komputerowe zawierające sceny przemocy?

Z kilku powodów:

  • Nie mają zbyt dużego wyboru, bo większość tytułów- nawet tych adresowanych do dzieci - nie jest wolna od przemocy (przemoc w grach komputerowych bardzo dobrze się sprzedaje)
  • Tak gra to pewna forma zamanifestowania lub potwierdzenia swojej "męskości" i "dorosłości" szczególnie wśród chłopców .
  • Presja rówieśników - należy grać w gry popularne w danym środowisku, a przez to przynależeć do określonej grupy.
  • Mechanizm "zakazanego owocu" - dotyczy gier adresowanych do starszych graczy.
  • Gra komputerowa oferuje wirtualny świat, w którym można zapomnieć o swoich kłopotach, trudnościach, za to można doświadczyć pozytywnych uczuć satysfakcji, sukcesu, nawiązać relacje z innymi.

 

Czy dzieci siedmio i ośmioletnie, sięgające po gry komputerowe, są narażone na większe niebezpieczeństwo niż np. uczniowie w wieku 12 czy 13 lat?

Zdecydowanie Tak

  • Dzieci w wieku poniżej 8 lat nie potrafią jeszcze w pełni odróżnić fikcji od rzeczywistości, to co widza na ekranie  i co przeżywają w grach komputerowych traktują bardzo dosłownie - tak jakby to była rzeczywistość.
  • Małe dzieci szybciej uczą się agresywnych zachowań i postaw oraz szybciej je utrwalają.
  • Dziecko uważa agresję za zachowanie normalne i potrzebne, aby poradzić sobie z rzeczywistymi problemami codziennego życia ("Agresywne" gry są zazwyczaj tak skonstruowane, że przemoc jest jedynym sposobem na osiągnięcie celu, nie dają możliwości innego, równie skutecznego sposobu na osiągniecie sukcesu w grze. Umacniają dziecko w przekonaniu, że agresja jest jedynym "normalnym" a nawet "koniecznym" sposobem rozwiązania problemów i radzenia sobie w życiu).

Jakie są najczęstsze negatywne konsekwencje zaangażowania się najmłodszych w "agresywne" gry komputerowe?

Dzieci:

  • staja się bardziej agresywne
  • ujawniają silniejsze pobudzenie fizjologiczne i większą wrogość wobec innych
  • w mniejszym stopniu są skłonne do pomocy innym
  • mogą przeżywać nasilone lęki
  • istnieje ryzyko, że skutki ujawnią się po wielu latach - ?mechanizm bomby zegarowej?.
  • mogą mieć kłopot z wyrażaniem empatii w prawdziwych relacjach, być obojętne i niewrażliwe na  krzywdę innych (korzystanie z mediów elektronicznych, zarówno komputera jak i telewizji,  ogranicza czas naturalnych, bezpośrednich kontaktów międzyludzkich w których to dziecko uczy się odczytywania cudzych emocji i nastrojów)

ZASADY BEZPIECZEŃSTWA PODCZAS GRANIA W GRY KOPUTEROWE

  1. Ustaw komputer i inne urządzenia do gier w miejscu ogólnodostępnym dla wszystkich domowników, np.w pokoju dziennym.
  2. Rozmawiaj ze swoja pociechą. Kiedy tylko możesz usiądź obok dziecka grającego w gry komputerowe i zobacz, co je interesuje, jak przeżywa różne sytuacje w grze. Jest to świetna okazja do nawiązania rozmowy. Nie bój się przyznać do niewiedzy i proś o pomoc ? dzięki temu Twoje dziecko może poczuć się ekspertem.
  3. Ustal z dzieckiem jasne zasady korzystania z gier komputerowych i je egzekwuj. Powinny to być zasady dotyczące:

Treści gier komputerowych lub stron internetowych, z których dziecko może korzystać;
Czasu korzystania z gier komputerowych ? należy określić dzienny limit czasu  (np. 1-2 godz. dziennie) oraz porę dnia ( np. nie dłużej niż do godz. 20.00, nie należy pozwalać na korzystanie z gier w nocy!)
Miejsca korzystania  - zazwyczaj dzieci korzystają
z komputera nie tylko w domu, ale i w szkole,
w domach swoich kolegów i koleżanek. Ważne jest, aby ustanowione zasady bezpiecznego korzystania
z mediów były stosowane w każdym miejscu,
w którym uczeń korzysta z komputera czy internetu. Młodszym dzieciom zezwalaj na korzystanie z gier komputerowych tylko w domu i tylko wówczas, gdy w pobliżu jest ktoś dorosły.


4. Korzystaj z aktualnych programów antywirusowych, programów filtrujących szkodliwe treści oraz ustawień kontroli rodzicielskiej (np. dotyczącej czasu grania oraz filtrowanych treści).

5. Zachęcaj swoją pociechę do korzystania z innych form rozrywki niż media elektroniczne. Spędzajcie czas razem z innymi dziećmi.

Opracowała:Urszula Iwaniak

pedagog, logopeda szkolny


 

 

 

 

 

MIŁA UCZENNICO!     MIŁY UCZNIU!

Jeśli chcesz porozmawiać o ważnych dla Ciebie sprawach , potrzebujesz pomocy lub wsparcia - przyjdź do mojego gabinetu na drugim piętrze.

Zapraszam każdego, kto :

  • - chce opowiedzieć o swoich  radościach, sukcesach
  • - czuje, że  inni go nie rozumieją, jest samotny
  • - został źle, bądź niesprawiedliwie potraktowany
  • - ma kłopoty rodzinne, znajduje się w trudnej sytuacji
  • - czymś się martwi lub czegoś boi

Przyjdź także z każdą inną sprawą, z którą sam nie wiesz, jak sobie poradzić. Wspólnie poszukamy rozwiązania.

 

DROGI RODZICU!

Wychowanie dziecka to wielka rzecz, a może największa
z jaką przyszło nam RODZICOM  zmierzyć  się w życiu.

Mądre, pełne miłości i zrozumienia wychowanie jest trudne, wymaga refleksji, czasami  wsparcia.

Jeżeli chciałbyś porozmawiać o trudach i radościach wychowania, zapraszam do mojego gabinetu na drugim piętrze.

Jeżeli twoje dziecko:

  • - ma problemy w nauce
  • - przejawia wybitne uzdolnienia lub szczególne zainteresowania
  • - jest nadruchliwe, ma problemy z koncentracją uwagi
  • - nie chce chodzić do szkoły
  • - trudno adoptuje się w grupie
  • - nie potrafi opanować swojej złości
  • - jest nieśmiałe, zamknięte w sobie

POROZMAWIAJMY!

  • - jeżeli nie wiesz, jak pomóc dziecku
  • - masz trudną  sytuację rodzinną, która wpływa na zachowanie dziecka
  • - chciałbyś lepiej i pełniej  wspierać go w nauce i wchodzeniu w dorosłe życie
  • - masz problem z komunikowaniem się z dzieckiem, stawianiem mu granic i byciem konsekwentnym

 

Serdecznie zapraszam w godzinach dyżuru pedagogicznego.

Pedagog szkolny: Urszula Iwaniak

Poprawiony (piątek, 26 stycznia 2018 09:25)

 
Goście na stronie
Naszą witrynę przegląda teraz 69 gości 
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterYesterday99
mod_vvisit_counterThis week3074
mod_vvisit_counterLast week335
mod_vvisit_counterThis month3724
mod_vvisit_counterLast month2145
mod_vvisit_counterAll days99516

Aktualnie: gości 69 połączonych
Your IP: 54.198.96.198
 , 
Today: Sie 19, 2018