Zamknij

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Dowiedz się więcej.

Pedagog szkolny

Spis treści
Pedagog szkolny
Dlaczego dzieci lubią grać w gry komputerowe zawierające sceny przemocy?
Kącik dla Rodziców
Wszystkie strony

pedagog

Informacja dla rodziców

 

Co warto wiedzieć o trudnościach w uczeniu się.

 

SPECYFICZNE TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ dotyczą niektórych zakresów uczenia się, np.

czytania, pisania, liczenia. Są one specyficzne dlatego, że nie można ich wytłumaczczyć  czynnikami, takimi jak: wady słuchu, wzroku, obniżony poziom inteligencji, zaniedbania dydaktyczne czy środowiskowe (częste nieobecności w szkole spowodowane chorobą, ubogi zakres słownika), zaburzenia koncentracji uwagi w ADHD. Trudności te wystepują u dzieci
o prawidłowym rozwoju umysłowym, a ich przycznyną mogą być subtelne zmiany w strukturze
i funkcjonowaniu mózg. Istnieje również ryzyko genetyczne wystapienia  trudności w uczeniu się,
tj. występowanie u rodzica zwieksza ryzyko wystapienia ich u dzieci.

 

Wyróżnia się natępujące trudności w uczniu się:

DYSLEKSJA - trudność w czytaniu przejawiająca się zaburzeniach tempa, techniki czytania oraz stopnia rozumienia treści;

DYSORTOGRAFIA -trudność w opanowaniu porawnej pisowni;

DYSGRAFIA- trudność w opanowaniu czytelnego poziomu graficznego pisma;

DYSKALKULIA-trudność w uczniu się matematyki.

 

Trudności te mogą być izolowane lub występują łącznie, np. dysleksji towarzyszą trudności w poprawnym pisaniu, a  bardzo często specyficzne zaburzenia językowe, tzw.SLI. Dzieci
u których w okresie przedszkolnym obserwuję się słabe umiejetności językowe, wady wymowy
z dyżym prawdopodobieństwem będą w przyszłości miały problemy dyslektyczne, gdyż umiejętność czytania i pisania powstaje na bazie zdolności językowych.

Zatem jeżeli obserwujemy u dziecka  w wieku przedszkolnym trudności z:

*    formułowaniem wypowiedzi językowej (wypowiedź jest niepłynna, niepoprawna pod wzgędem gramatycznym, o prostej strukturze);

*    szybkim automatycznym nazywaniem (wyszukiwaniem właściwych słów);

*    dostrzeganiem różnic między podobnie brzmiącymi słowami (moc-noc, Tomek- domek);

*    tworzeniem i rozpoznawaniem rymów;

*    zapamietywaniem nowych słów, nazw własnych;

*    odnajdywaniem głoski lub sylaby w słowie;

*    dzieleniem słowa na głoski;

*    zapamietywaniem informacji w stałej kolejności (nazw pór roku, dnia);

powinniśmy zgłosić się logopedy bądź pedagoga, aby uzyskać specjalistyczne wsparcie
i wskazówki do pracy z dzieckiem. W  naszej szkole można potwierdzić ryzyko wystąpienia dysleksji natomiast specjalistyczną diagnozę przeprowadza poradnia psychologiczno-pedagogiczna po ukończeniu przez dziecko klasy III. Uczeń wówczas może mieć dostosowane wymagania oraz warunki egzaminu do potrzeb i możliwości psychofizycznych. Może korzystać ze specjalisycznych  zajęć korekcyjno-kompensacyjnych bądź logopedycznych.

 

Niestety konsekwencją specyficznych  trudności w uczeniu moga być problemy emocjonalne, przejawiające się w zaniżonej samoocenie ucznia, wycofywaniu się, a nawet w lękach szkolnych.Niektórzy uczniowie zaczynją sprawiać problemy wychowawcze,tj. przeszkadzają w prowadzeniu lekcji, błaznują chcąc odwrócić uwagę od swoich niedomagań.

Brak wsparcia ze strony rodziców i specjalistycznej pomocy psychologiczno-pedagogicznej tylko potęguje problemy i blokuje sukces szkolny, który jest możliwy. Uczniowie z dysleksją lub innymi trudnościami szkolnymi, co prawda doświadczają wielu trudności, ale zdecydowana większość kończy z powodzeniem szkoły i studia.

 

 

W jaki sposób można wspierać dziecko z trudnościami szkolnymi:

  1. Pomóż dziecku rozpoznać jego telenty, zdolności, pozytywne cechy, zadbaj o to, by miało szanse rozwijać swoje zainteresowania i odnosić sukcesy na jakimś polu (takie działania wspomogę budowanie pozytywnej samooceny).
  2. Podkreślaj mocne strony dziecka, koncentruj się na sukcesch, a nie trudnościach. Podkreślaj nawet najmiejsze postępy, staraj się nie karać za niepowodzenia.
  3. Dbaj o skuteczną i pozytywna komunikację ze szkołą. Interesuj sie postępami dziecka, jego wytworami np. plastycznymi, proś o wskazówki do pracy w domu. Wraz z nauczycielem postaraj się  umożliwić zaprezentowanie na forum klasy zalet dziecka, osiągnięć w innej dziedzinie.
  4. Bądź blisko swojego dziecka, znajdź czas na prawdziwe słuchanie, pytaj o jego uczucia
    i doświadczenia. Komunikuj bezwarunkową miłość i wiarę w swoje dziecko.
  5. Pomóż dziecku zrozumieć naturę jego problemów, które stanowia tylko pojedyńczy element na tle mocnych stron. Opowiadaj o innych osobach, które pomimo np. dysleksji odniosły sukcesy.

 

Jak rozwijać umiejętności językowe przed rozpoczęciem nauki czytania
i pisania:

  1. Rozmawiaj z dzieckiem, pytaj o jego doświadczenia, odczucia, ale nie zapomnij też
    o dawaniu przykładu prawidłowej wypowiedzi. Sam (sama )opowiadaj o swoich przeżyciach,  wspomnieniach.
  2. Zachęcaj dziecko do omawiania tego co widzi, słyszy, dotyka, wącha.
  3. Baw się z dzieckiem jego zabawkami, wchodź w role proponowane przez dziecko
    w zabawie tematycznej, wspólnie z nim buduj z klocków nazywając wykonywane czynności, kolory, kształty klocków .
  4. Rysuj, wycinaj i  wyklejaj z dzieckiem. Omawiając końcowy efekt, pokaż dziecku jak można wyrazić swoją opinię.
  5. Czytaj dziecku. Wspólnie omawiajcie treść, zastanawiajcie sie co może zdarzyć się później, oceniajcie postępowanie bohaterów.Wyjaśniaj dziecku nowe dla niego słowa, czy wyrażenia frazeologiczne.
  6. Ucz dziecko krótkich wierszyków, rymowanek, wyliczanek,bo one w naturalny sposób dostarczają dziecku wiedzy o budowie wyrazu i przygotowują do czytania.
  7. Baw sie z dzieckiem w zabawy słuchowe, tj. wysłuchiwanie i rozpoznawnie dźwięków, zapamiętywanie ich kolejności, powtarzanie wyklaskiwanego rytmu.
  8. Zapewnij dziecku dostęp do atrakcyjnych gier edukacyjnych ( gry  planszowe, loteryjki, memory, plansze rozwijające spostrzegawczość wzrokową, puzle, domina, programy komputerowe, tj. Klik uczy czytać, Sokrates 102)
  9. Baw się z dzieckiem w zabawy językowe, tj. łańcuchy skojarzeniowe, sylabowe, zgadywanki, przeciwieństwa, aliteracja (szukamy wyrazów zaczynających sie dana głoskę), dokańczanie zdań, tworzenie rymów.
  10. Śpiewaj z dzieckiem znane piosenki, kolędy.
  11. Zachęcaj dziecko do ogladania książeczek dla dzieci, sczególnie tych, które mają urozmaiconą czcionkę, ciekawą kolorystykę. To ogniskuje uwagę dziecka na zapisie literowym, rozbudza jego ciekawść  poznawania liter, odczytywania całościowego.

 

Jak doskonalić umiejętność czytania w domu:

  1. Wprowadź czytanie jako stały element codziennego harmonogramu. Możecie założyć dzienniczek codziennego czytania lub skorzystać z tablicy motywacyjnej.
  2. Czytaj  wspólnie z dzieckiem, rozmawiaj o przeczytanych książkach, wyjaśniaj nowe słowa.
  3. Zachęcaj dziecko do czytania tekstów zgodnych z zainteresowaniami dziecka, np. dotyczących sportu czy dzikich zwierząt.
  4. Korzystaj z audiobuków (rozbudzają zainteresowanie literaturą).
  5. Podczas czytania głośnego, czytajcie naprzemiennie. Okazjonalnie możesz pomagać przy nowych, trudnych słowach.
  6. Nie przemęczaj dziecka, ale bądź konsekwentny przy realizacji wcześniejszych ustaleń dotyczących czasu, czy ilości przeczytanego tekstu.

 

Jak pomagać dziecku w pracy domowej.

Odrabianie lekcji to czasmi bardzo stresująca sytuacja zarówno dla dziecka jak i rodzica. Czasem staje się "frontem wojennym". Dlatego warto porozmawiac z nuczycielem, przedstawić problem. Nauczyciel powinien wiedzieć ile czasu dziecko poświęca na odrabianie lekcji, jaki stres temu towarzyszy. Może wspólnie uda się wypracować pomysł na prace domowe.

 

Na pewno należy zadbać o właściwe środowisko do pracy:

  • dogodne miejsce,ciche, dobrze oświetlone. Z pewnością nie można odrabiać lekcji przy włączonym telewizorze.

Wspólnie z dzieckiem należy ustalić harmonogram dnia, czas odrabiania lekcji i trzymać się go ściśle, jak tyko to możliwe. Jedne dzieci wolą odrabiać lekcje zaraz po przyjściu ze szkoły inne potrzebują najpierw zabawy i relaksu. Jedne dzieci wolą odrabiać najpierw to co trudne, inne to co łatwiejsze.

 

Opracowała:Urszula Iwaniak

pedagog, logopeda szkolny

 



Poprawiony (piątek, 26 stycznia 2018 09:25)

 
Goście na stronie
Naszą witrynę przegląda teraz 5 gości 
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterYesterday66
mod_vvisit_counterThis week281
mod_vvisit_counterLast week816
mod_vvisit_counterThis month2079
mod_vvisit_counterLast month11119
mod_vvisit_counterAll days108990

Aktualnie: gości 3, 
botów 2 połączonych
Your IP: 54.198.205.153
 , 
Today: Wrz 20, 2018